Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

AZTN: HUO i 12 osiguravatelja nisu narušili tržišno natjecanje

U postupku koji je vodio AZTN nije dokazano kako odluka o oduzimanju ovlasti Generali osiguranju za izdavanje zelene karte osiguranja predstavlja zabranjeni sporazum, ni po cilju niti po posljedicama

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je u postupku protiv Hrvatskog ureda za osiguranje (HUO) i 12 poduzetnika članova HUO-a: Euroherc osiguranja, Croatia osiguranja, Croatia Lloyd reosiguranja, Hok osiguranja, Izvor osiguranja, Jadranskog osiguranja, Sunce osiguranja, Triglav osiguranja, Uniqa osiguranja, Velebit osiguranja, Basler osiguranja Zagreb i Wiener osiguranja Vienna insurance group utvrdila kako ti poduzetnici nisu narušili tržišno natjecanje sklapanjem zabranjenog sporazuma.

AZTN je postupak pokrenula po službenoj dužnosti radi utvrđivanja jesu li HUO i 12 osiguravatelja donošenjem odluke o oduzimanju ovlasti za izdavanje zelene karte osiguranja Generali osiguranju sklopili zabranjeni sporazum u smislu Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja, kojim jednog od članova udruženja kažnjavaju zbog spuštanja cijena premija osiguranja od automobilske odgovornosti (AO).

AZTN je prije svega utvrdio da temeljem posebnih propisa koji uređuju tu djelatnost, HUO obavlja poslove od općeg i zajedničkog interesa za poslove osiguranja kao i poslove nacionalnog ureda zelene karte osiguranja. Članstvo u HUO-u obvezno je za sva društva za osiguranje koja obavljaju poslove AO osiguranja. Riječ je o vrlo reguliranoj djelatnosti koju kao sektorski regulator nadzire Hrvatska agencija za nadzor financijskog tržišta (HANFA).

Temeljem svih činjenica utvrđenih u postupku koji je vodio AZTN, nije dokazano kako odluka o oduzimanju ovlasti Generali osiguranju za izdavanje zelene karte osiguranja, predstavlja zabranjeni sporazum, ni po cilju niti po posljedicama.

Cilj odluke nije bilo narušavanje tržišnog natjecanja već je ona prvenstveno bila potaknuta promidžbenim aktivnostima Generali osiguranja koje su, prema mišljenju HUO-a i njegovih članova, bile nezakonite i neprimjerene. Te su promidžbene aktivnosti Generali osiguranja bile u suprotnosti s odredbama Zakona o osiguranju, što je svojim je rješenjem utvrdila i HANFA te mu naložila otklanjanje nezakonitosti i nepravilnosti.

Kada je riječ o posljedicama, odluka o oduzimanju zelene karte osiguranja Generali osiguranju nije proizvela negativne učinke na tržištu. Naime, nakon što su od 1. srpnja 2013. promijenjeni uvjeti osiguranja i premijskog sustava na način da za cjenike osiguranja nije više bilo potrebno prethodno odobrenje HANFE, u 2014. godini je došlo do snažne liberalizacije i jačanja tržišnog natjecanja na tržištu AO osiguranja. Ono se u prvom redu ogleda u značajnom padu ukupno zaračunate bruto premije AO osiguranja kao i prosječno zaračunate bruto premije. Ukupna premija je u 2014. Bila 20,1 posto manja u odnosu na 2013., dok je prosječno zaračunata bruto premija u 2014. bila 21,34 posto manja u odnosu na 2013.

S obzirom na to da je u 2014. u odnosu na 2013. zaračunata bruto premija AO osiguranja niža za čak 590 milijuna kuna, uz rast broja polica osiguranja od 1,6 posto te zadržavanje postojećih i ulazak novih konkurenata na to tržište, značajno je povećana razina kompetitivnosti tržišta AO osiguranja, uz izražene pozitivne učinke na krajnje potrošače i gospodarstvo u cjelini.

U pogledu stanja na tržištu AO osiguranja prije rujna 2013., AZTN ne raspolaže nikakvim dokazima koji bi ukazivali na to da su poduzetnici koji obavljaju djelatnost AO osiguranja u razdoblju koje je prethodilo donošenju odluke o oduzimanju ovlasti Generali osiguranju za izdavanje zelene karte osiguranja, bili sudionici zabranjenog sporazuma, niti se postupak vodio u tom pravcu. Naime, činjenica da su svi poduzetnici na tržištu AO osiguranja u razdoblju od siječnja 2008. do rujna 2013. imali gotovo identične premije posljedica je specifičnosti toga tržišta i regulatornog okvira.

Konkretno, do 1. siječnja 2008. svi osiguravatelji koji obavljaju djelatnost AO osiguranja su bili obvezni donijeti zajedničke uvjete osiguranja i premijski sustav s jedinstvenim osnovicama funkcionalne premije osiguranja za obvezna osiguranja u prometu. Nakon 1. siječnja 2008. osiguravatelji su te zajedničke uvjete i premijski sustav nastavili koristiti kao vlastite. Štoviše, dva osiguravatelja koji su u 2008. htjeli koristiti drugačije uvjete osiguranja i premijski sustav, nisu dobili potrebno odobrenje od HANFE. Regulator je od njih zatražio ispravak cjenika u skladu sa aktuarskim načelima i pravilima struke te su na kraju ti poduzetnici odustali od novih cjenika.

Tek od 1. srpnja 2013. dolazi do deregulacije sustava AO osiguranja, te za promjene uvjeta osiguranja i premijskog sustava nije potrebno prethodno odobrenje HANFE.

AZTN je u obzir uzeo i činjenicu da je ovlast za izdavanje zelene karte osiguranja Generali osiguranju bila je oduzeta u razdoblju od samo 22 dana. Tijekom tog razdoblja Generali osiguranje je moglo zaključivati ugovore o osiguranju od automobilske odgovornosti, što je i činio. Zelena karta osiguranja za svaki sklopljeni ugovor – policu osiguranja od automobilske odgovornosti može biti izdana naknadno za cijelo vrijeme trajanja ugovora, budući da je zelena karta osiguranja zapravo potvrda o postojanju ugovora o osiguranju od automobilske odgovornosti.

Osim toga, valja imati na umu činjenicu da je od ukupno 46 država članica Sustava zelene karte osiguranja, kontrola zelene karte ukinuta u 33 države (uključivo sve države EU). Stoga su osiguranici Generali osiguranja u te države mogli putovati bez izdane zelene karte, odnosno na temelju registracijske pločice vozila koja je priznata kao dokaz o postojanju valjanog osiguravateljnog pokrića.

Činjenica da odluka HUO-a o oduzimanju ovlasti Generali osiguranju za izdavanje zelene karte osiguranja možda nije bila u skladu s odredbama Zakona o osiguranju, ne znači da to istodobno predstavlja i zabranjeni sporazum u smislu propisa o zaštiti tržišnog natjecanja. Naime, da bi takva odluka predstavljala zabranjeni sporazum, nužno je da ima za cilj ili posljedicu narušavanje tržišnog natjecanja, što se u konkretnom slučaju nije dogodilo.

Ipak, AZTN naglašava kako nije zadaća konkurenata da nadziru poslovanje svog tržišnog takmaca, niti to u konkretnom slučaju pripada u nadležnosti HUO-a. Ukoliko su stranke smatrale da je Generali osiguranje svojim postupanjem povrijedio odredbe Zakona o osiguranju, ZOOP-a i podzakonskih akata donesenih na temelju tih zakona, te su povrede trebale prijaviti HANFI kao nadzornom tijelu. Iako je Statutom HUO-a propisana ovlast Upravnog odbora HUO-a da može svom članu oduzeti ovlast za izdavanje zelene karte osiguranja, AZTN smatra kako se takve ovlasti ne bi trebale koristiti u svrhu sankcioniranja postupanja koje nije u izravnoj vezi sa samim institutom zelene karte osiguranja. Stoga bi se HUO, a prije svega njegov Upravni odbor, kao tijelo koje čine predstavnici od svih poduzetnika koji obavljaju djelatnost AO osiguranja, trebao suzdržati od sankcioniranja članova, posebno imajući u vidu da je riječ o reguliranom tržištu na kojem postoji tijelo ovlašteno za nadzor.

U tom je smislu i HANFA svojim rješenjem HUO-u naložila propisivanje postupka davanja i oduzimanja ovlasti za izdavanje zelene karte osiguranja njegovim članovima.

Pravovremena reakcija AZTN-a i HANFE u konkretnom slučaju, a naročito činjenica da je AZTN pokrenuo i proveo postupak, svakako su pridonijele ubrzanju liberalizacije tržišta AO osiguranja i smanjenju cijena za korisnike osiguranja.