Communication

The aim of the protection of market competition is primarily to create benefits for consumers and equal conditions for all entrepreneurs on the market, who, acting in accordance with the existing rules and competing on the market with the quality, price and innovation of their products and services, contribute to the overall development of the economy.

Back to list

CCA received no complaints regarding unfair trading practices

The Act on prohibition of unfair trading practices in the business-to-business food supply chain (UTPs Act) entered into force on 7 December 2017 but provided for the transition period until 31 March 2018 for all the retailers, buyers and processors who had to adjust the provisions of the contracts entered into before the UTPs Act entered into force, with the UTPs rules. The transition period ended on 31 March 2018 whereas the full application of the provisions started on 1 April 2018.

In this transition period the Croatian Competition Agency (CCA) established and equipped a new organizational unit whereas the CCA experts organized workshops, worked out and published on its web site a book of Q&As replying to most individual queries and explaining the UTPs rules.

From the beginning of the full application of the UTPs Act on 1 April 2018, until 8 June 2018 the Croatian Competition Agency received no formal or confidential complaint that would serve as a basis for opening of an infringement proceeding involving abuse of strong bargaining power by imposing unfair trading practices.

The CCA is presently analysing the market in agricultural and food products including 31 biggest retail chains but excluding Konzum d.d. from the survey due to its current legal status.

The data are being analysed in respect to the purchase value, the product range, the origin of the supplier and the sequence of contracts. 37 retail stores communicated the relevant data to the CCA until 8 June 2018 whereas one retail store failed to submit the data concerned and three asked for prolongation of the deadline.

The analysis of the data collected so far indicates that since 1 April 2018 the resellers have extended the contracts and continued to deal with 68.33 per cent of the suppliers they had done business before the UTPs Act entered into force, whereas they did not continue to do deal with 31.67 per cent of their previous suppliers.

After 1 April 2018 the total number of suppliers fell by 24.85 per cent compared with the time before that date.

Since the UTPs Act became applicable 92.4 per cent of the retailers have not changed their suppliers whereas new suppliers make up for 7.6 per cent.

Od početka pune primjene ZNTP-a, od 1. travnja 2018., a do 8. lipnja 2018., Agencija nije zaprimila niti jednu formalnu prijavu, niti bilo kakvu anonimnu predstavku na temelju koje bi se mogao pokrenuti postupak utvrđivanja iskorištavanja značajne pregovaračke snage nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi. Agencija je analizom do sada pribavljenih podataka utvrdila da su trgovci nakon 1. travnja 2018. produžili ugovore i nastavili poslovanje s prosječno 68,33% dobavljača s kojima su poslovali i prije, odnosno da nisu nastavili poslovanje s prosječno 31,67% dobavljača.

Zakon o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom (dalje u tekstu: ZNTP), stupio je na snagu 7. prosinca 2017. Za ugovore koji su trgovci, otkupljivači ili prerađivači sa svojim dobavljačima sklopili prije stupanja na snagu ZNTP-a, bilo je određeno prijelazno razdoblje za usklađivanje s tim zakonom koje je trajalo do 31. ožujka 2018., a puna primjena ZNTP-a počela je 1. travnja 2018.

U razdoblju usklađivanja, u Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija ili AZTN), formirana je nova ustrojbena jedinica zadužena za provedbu ZNTP-a, koja je ekipirana sredinom travnja 2018.

Agencija je tijekom razdoblja usklađivanja objavila obrađena pitanja, odgovorila na pitanja postavljena na radionicama održanima u povodu početka primjene ZNTP-a te na pojedinačne pisane upite adresata ZNTP-a.

Od početka pune primjene ZNTP-a do dana nastanka ovog izvješća, kod Agencije nije zaprimljena niti jedna formalna prijava, niti bilo kakva anonimna predstavka na temelju koje bi se mogao pokrenuti postupak utvrđivanja iskorištavanja značajne pregovaračke snage nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi.

U tijeku je ispitivanje stanja na tržištu poljoprivrednim i prehrambenim proizvodima u koje su uključena 31 najveća trgovačka lanca. Zbog posebnog zakonskog režima u kojem se privremeno nalazi, Konzum d.d. je za sada izuzet od postupka ispitivanja.

Slijedom dostavljenih podataka, izvršena je analiza prema kriterijima vrijednosti nabave, kategorije asortimana, domaći/inozemni dobavljač i sljedivosti ugovora.

Do 8. lipnja 2018. tražene podatke Agenciji je dostavilo 27 trgovačkih lanaca, jedan lanac podatke nije dostavio,  a tri su zatražila produženje roka.

Agencija je analizom do sada pribavljenih podataka utvrdila da su trgovci nakon 1. travnja 2018. produžili ugovore i nastavili poslovanje s prosječno 68,33% dobavljača s kojima su poslovali i prije toga datuma, 1. travnja 2018., odnosno da nisu nastavili poslovanje s prosječno 31,67% dobavljača.

Ukupni se broj dobavljača nakon 1. travnja 2018. smanjio za prosječno 24,85% u odnosu na razdoblje prije toga datuma.

U odnosu na strukturu dobavljača s kojima trgovci posluju nakon 1. travnja 2018., prosječno 92,4% čine dobavljači s kojima su trgovci poslovali i prije 1. travnja 2018., dok prosječno 7,6% čine novi dobavljači s kojima trgovci prije toga nisu.