Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

Javni poziv Europske komisije na savjetovanje o jačanju ovlasti nacionalnih tijela za zaštitu tržišnog natjecanja

Javnim pozivom na savjetovanje o jačanju ovlasti nacionalnih tijela za zaštitu tržišnog natjecanja koji je objavljen 4. studenog 2015., Europska komisija je pozvala širu javnost i sve dionike na razmjenu iskustava i povratnih informacija o potencijalnim zakonodavnim postupcima EU-a u cilju daljnjeg jačanja provedbenih i kaznenih ovlasti nacionalnih tijela za zaštitu tržišnog natjecanja.

„Propisi o zaštiti tržišnog natjecanja EU-a (tzv. pravila antitrusta) služe Europskim građanima i poduzetnicima jer pridonose stvaranju pravih uvjeta za gospodarski rast. Više od deset godina nacionalna tijela za zaštitu tržišnog natjecanja, zajedno s Komisijom, igraju ključnu ulogu u provedbi propisa EU-a o zaštiti tržišnog natjecanja. Zahvaljujući toj suradnji na razini EU-a i nacionalnih tijela, propisi o zaštiti tržišnog natjecanja primjenjuju se temeljitije i učinkovitije nego što bi to bilo moguće na neki drugi način. Mi sada želimo postojeće alate koji su na raspolaganju nacionalnim tijelima za zaštitu tržišnog natjecanja podvrći reviziji kako bi smo ih učinili boljima. Rado bih čula što o tome misle svi zainteresirani kako bismo našli najbolji put naprijed“ – istakla je Margrethe Vestager, Povjerenica Komisije za tržišno natjecanje.

Stupanje na snagu Uredbe 1/2003 promijenilo je 2004. godine krajolik provedbe propisa o zaštiti tržišnog natjecanja dajući nacionalnim tijelima za zaštitu tržišnog natjecanja i nacionalnim sudovima ključnu ulogu u primjeni pravila EU-a koja se odnose na zabranjena postupanja na tržištu (zabranjene sporazume) i zlouporabe vladajućeg položaja poduzetnika (članci 101. i 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije – UFEU). Propisi o zaštiti tržišnog natjecanja EU-a sada se primjenjuju u razmjerima u kojima Europska komisija to nikada ne bi uspjela postići sama. To je značajan doprinos stvaranju jednakih uvjeta za sve poduzetnike na jedinstvenom tržištu EU-a i ključno je za poticanje gospodarskog rasta.

No, još uvijek ima mjesta za poboljšanja. Uredba 1/2003 nije se bavila načinima i instrumentima kojima nacionalna tijela za zaštitu tržišnog natjecanja primjenjuju propise o zaštiti tržišnog natjecanja EU-a (pravila antitrusta). Komunikacija Komisije iz 2014. godine o deset godina Uredbe 1/2003 specificirala je niz konkretnih područja djelovanja u cilju jačanja provedbenih ovlasti nacionalnih tijela za zaštitu tržišnog natjecanja i pristupanju razlikama između nacionalnih sustava. Kada se primjenjuje isto materijalno pravo, potrebno je osigurati da razlika u postupovnim pravilima ne dovede u pitanje jednake uvjete za sve. Nakon daljeg utvrđivanja činjenica i rasprava s nacionalnim tijelima za zaštitu tržišnog natjecanja i ministarstvima država članica, javno savjetovanje sada poziva širok krug dionika na davanje povratnih informacija o mogućim poboljšanjima kako bi se:

  • osiguralo da sva nacionalna tijela za zaštitu tržišnog natjecanja imaju prave alate za otkrivanje i kažnjavanje povreda propisa o zaštiti tržišnog natjecanja EU-a;
  • osiguralo da nacionalna tijela za zaštitu tržišnog natjecanja imaju učinkovite programe oslobođenja od kazne ili smanjenja kazne koji će ohrabriti poduzetnike na suradnju u otkrivanju kartela, da ih prijave, po mogućnosti u više jurisdikcija, s dokazima o postojanju nezakonitih kartela; i
  • zaštitila neovisnost nacionalnih tijela za zaštitu tržišnog natjecanja u provedbi prava tržišnog natjecanja EU-a te im osigurala neophodna sredstva i zaposlenike koji su im potrebni kako bi obavljali svoj posao.

Naime, čini se da se nacionalna tijela za zaštitu tržišnog natjecanja suočavaju s poteškoćama kada je riječ o njihovim istražnim ovlastima (primjerice, neka nacionalna tijela za zaštitu tržišnog natjecanja ne mogu sakupljati dokaze koji su pohranjeni na digitalnim medijima kada se nalaze u pretrazi prostora potencijalnog člana kartela – prijenosnike, dlanovnike itd.) ili o mogućnosti izricanja učinkovitih kazni za protutržišna postupanja (primjerice, neka nacionalna tijela za zaštitu tržišnog natjecanja ne mogu kazniti sudionike kartela za čitavo vrijeme njihovog sudjelovanja u kartelu).

Odgovori na javno savjetovanje mogu se dostaviti do 12. veljače 2016. Komisija će pomno ispitati sve dostavljene komentare prije nego što odluči hoće li i u kojoj mjeri poduzeti neke daljnje korake.

Javno savjetovanje dostupno je na poveznici:

http://ec.europa.eu/competition/consultations/2015_effective_enforcers/index_en.html