Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

U 2017. nastavljen trend rasta tržišta trgovine na malo

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja provela je istraživanje tržišta distributivne trgovine mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Republici Hrvatskoj u 2017.

Istraživanje je provedeno na uzorku od 48 poduzetnika, koji po ostvarenim prihodima predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na mjerodavnom tržištu trgovine na malo mješovitom robom. U uzorku je četiri poduzetnika manje u odnosu na prethodnu 2016., a to su Billa d.o.o. i Kvarner Trgovine Punat d.o.o. koji su preuzeti od Spara Hrvatska d.o.o. (Billa), odnosno Trgovine Krk d.d. (Kvarner Trgovine Punat), dok B-Tex d.o.o. i Puljanka d.d. u stečaju nisu obavljali djelatnost maloprodaje mješovitom robom u 2017. U uzorak je dodan jedan poduzetnik – Lorenco d.o.o. iz Paga, koji je 1. srpnja 2017. postao članicom Ultragros grupacije.

Istraživanjem nisu obuhvaćeni trgovci koji tu djelatnost obavljaju temeljem Zakona o obrtu, niti prodajna mjesta čija primarna djelatnost nije prodaja prehrambenih proizvoda, primjerice, benzinske postaje ili drogerije te prodajna mjesta koja su specijalizirana za prodaju pojedine grupe prehrambenih proizvoda (pekarnice, mesnice itd.).

Poduzetnici obuhvaćeni istraživanjem u 2017. godini ostvarili su prihod od 35 milijardi kuna, što znači da je tržište trgovine na malo obilježio trend rasta u odnosu na godinu ranije i to od 3,2 posto. Rast prihoda imao je 39 poduzetnik, dok ih je samo 8 zabilježilo pad.

Preuzimanje prodajnih mjesta od strane konkurenata

Djelatnost trgovine na malo u 2017. je obilježilo jedno značajnije preuzimanje izravnog konkurenta na tržištu trgovine na malo i to Bille od strane Spara, koji je preuzeo 62 Billina prodajna mjesta, uključujući i logistički centar u Svetoj Heleni.  Najveća dinamika na tržištu očitovala se u preuzimanjima na regionalnim razinama i to uglavnom manjih lokalnih trgovaca. Tako u 2017. značajnu okolnost predstavlja preuzimanje Kvarner Punat Trgovine d.o.o. od strane lokalnog trgovca na malo Trgovina Krk, a riječ je o ukupno 28 prodajnih mjesta (sva u Primorsko-goranskoj županiji). Lonia d.d., Kutina je preuzela 13 prodajnih mjesta od malog lokalnog trgovca Vidović-Trgopromet d.o.o., Sesvete i to u Zagrebačkoj županiji i Gradu Zagrebu, dok je sisački Mlin i pekare preuzeo 53 prodajnih mjesta od Metalija-Trans d.o.o., Požega. Tri prodajna mjesta Puljanke d.d. u stečaju preuzeo je lokalni istarski trgovac La-vor Trade, dok je Gavranović d.o.o. preuzeo od Dinove-Dione d.o.o. jedno prodajno mjesto u Zagrebu. Studenac je u 2017. preuzeo veći broj prodajnih mjesta od drugih manjih trgovaca.

Usporedbom podataka o broju prodajnih mjesta za 2017. s onim za 2016., utvrđeno je da je određeni broj prodajnih mjesta Konzuma zatvoren u 2017., a ista prodajna mjesta su preuzeli direktni konkurenti. Upravo zbog tih promjena neki su lokalni i regionalni trgovci (primjerice Trgovina Krk, Ribola, Istarski supermarketi) imali nominalni rast prihoda zamjetno veći nego što je zabilježio jedan od trgovaca iz „Top 10 trgovaca“ (K.T.C.). Time je nastavljen pozitivan trend iz prethodnog razdoblja prema kojem manji trgovci pokazuju „žilavost“ te uspijevaju bilježiti rast u konkurentskom okružju.

10 najvećih trgovaca u 2017.

U 2017. prvih deset trgovaca na malo (Konzum, Lidl, Plodine, Kaufland, Spar, Tommy, Studenac, KTC, NTL, Lonia)  imalo je zbirni prihod od 28,8 milijardi kuna, što u odnosu na 2016. nominalno predstavlja rast od 900 milijuna kuna, odnosno 3,2 posto.

Poredak najvećih trgovaca je drugačiji nego godinu ranije. Spar je prestigao Tommyja na 5. poziciji, Billa koju je preuzeo Spar nije ostvarila prihode maloprodaje već je na desetoj poziciji Lonia. S obzirom na rezultate poslovanja, došlo je do promjena u visini tržišnih udjela pa je, primjerice Konzum smanjio tržišni udio, dok su Lidl, Kaufland, Plodine, Tommy i Studenac povećali tržišni udio. Prva četiri poduzetnika (Konzum, Lidl, Plodine, Kaufland) bilježe tržišni udjel veći od 10 posto, za razliku od prethodne godine,  kada su samo prva dva (Konzum, Lidl) bilježila tržišni udjel veći od 10 posto.

U Gradu Zagrebu i šest županija ostvareno dvije trećine ukupnog prihoda

Najveći prihodi iz maloprodaje u 2017. ostvareni su u Gradu Zagrebu, (18 posto), a visoke udjele u maloprodaji imaju još Splitsko-dalmatinska (13,6 posto) Primorsko-goranska (9,2 posto), Istarska (7,3 posto), Zadarska (6,7 posto), Zagrebačka (6,3 posto) i Osječko-baranjska županija (4,8 posto). Drugim riječima,  u Gradu Zagrebu i navedenih šest županija ostvareno je dvije trećine od ukupnog prihoda u maloprodaji, dok je u preostalih 14 županija ostvarena tek jedna trećina ukupnog prometa.

U Gradu Zagrebu, najvažnijem maloprodajnom tržištu u Hrvatskoj, ukupno ostvareni prihod kretao se na razini nešto manjoj od 6,4 milijardi kuna, ali je zabilježen blagi pad prihoda u odnosu na 2016. I dalje prvu poziciju drži Konzum, sa smanjenim prihodom i tržišnim udjelom, slijede Spar i Kaufland, koji imaju rast oba pokazatelja u odnosu na 2016.

Nakon Zagreba, gradovi Rijeka, Split i Osijek su tri najznačajnija tržišta za maloprodaju u Hrvatskoj.

U Splitu su prva tri trgovca zadržala pozicije. Tommy je zadržao prvu poziciju i povećao tržišni udjel. Konzum kao drugi trgovac bilježi smanjenje prihoda, a Spar kao treći i Lidl kao četvrti bilježe rast prihoda iz maloprodaje i tržišnog udjela.

Plodine, kao lider u Gradu Rijeci, ojačale su poziciju i povećale tržišni udjel. Lidl je prestigao Konzum na 2. poziciji i bilježi rast prihoda iz maloprodaje i tržišnog udjela, za razliku od Konzuma koji je treći po snazi i bilježi negativan trend za oba pokazatelja. Za razliku od Splita i Osijeka, u Rijeci je zabilježen blagi pad prihoda od maloprodaje.

U Osijeku, Konzum je ostao i nadalje najveći trgovac na malo iako bilježi smanjenje prihoda i pad tržišnog udjela. Spar je napravio najveći pomak i s pete pozicije došao na drugu, iz razloga preuzimanja dva prodajna mjesta Bille. Treći je Kaufland.

Povećanje broja maloprodajnih mjesta, najviše novih samoposluga

U odnosu na godinu ranije povećao se broj maloprodajnih mjesta za 2 posto (109 prodajnih mjesta više). Za razliku od 2016., kada je bilo najviše novih malih prodavaonica, u 2017. najviše je bilo novih samoposluga (185), zatim slijede tri supermarketa i dva hipermarketa. Male prodavaonice, kao i kod prihoda, bilježe negativan trend te ih je ukupno 81 manje u odnosu na godinu prije.

Što se tiče ukupne neto prodajne površine, ona se za sva četiri tipa prodajnog mjesta povećala za 1,2 posto, a najviše je rasla površina samoposluga (5 posto). Najveći udio i dalje imaju supermarketi (45 posto), slijede hipermarketi (25 posto) te samoposluge (22 posto), dok najmanji dio otpada na male prodavaonice (8 posto).

I nadalje izrazito dominira kupovina u prodajnim mjestima velikog formata u kojima je ostvareno 70 posto ukupnog prihoda. Tako je prodajom u supermarketima ostvareno 47 posto, a u hipermarketima 23 posto od ukupne prodaje. Prihodi su rasli 7 posto u samoposlugama, supermarketi bilježe rast prihoda od 4 posto, a hipermarketi od 1 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Pokazatelji o jačanju rasta prihoda od maloprodaje ostvarenih u 2017., uzimajući istovremeno u obzir određeni rast parametara poput broja prodajnih mjesta i broja prodajnih kvadrata, ukazuju na jačanje tržišnog natjecanja te posredno na pad cijena u maloprodaji za krajnje potrošače.

 

Napomena: Cjeloviti prikaz Istraživanja tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Republici Hrvatskoj u 2017. može se pronaći na mrežnim stranicama AZTN-a, na poveznici: