Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

Mišljenje AZTN-a o natječaju za usluge poreznog savjetovanja članica HGK

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) uputila je Hrvatskoj gospodarskoj komori mišljenje na tekst Uvjeta korištenja usluge poreznog savjetovanja članica Hrvatske gospodarske komore.

Povod za mišljenje bio je podnesak s informacijama da HGK svojim članovima dodjeljuje vaučere radi ostvarivanja besplatne usluge poreznog savjetovanja koju pružaju ovlašteni porezni savjetnici sukladno Zakonu o poreznom savjetništvu. Usluga se ostvaruje kod poreznog savjetnika kojeg odabire HGK, čime se, prema navodima iz inicijative, narušava tržišno natjecanje u odnosu na ostale porezne savjetnike koje HGK nije odabrao radi pružanja usluge.

AZTN je, isključivo s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, proveo pravnu analizu Javnog poziva na dostavu ponuda za uslugu poreznog savjetovanja članica Hrvatske gospodarske komore, zatražio očitovanje te institucije o natječaju te je izvršio uvid i u uvjete ponude i korištenja usluge poreznog savjetovanja članica HGK objavljene na njegovoj mrežnoj stranici.

U uvjetima ponude je navedeno kako uslugu poreznog savjetovanja članica HGK pružaju ovlašteni porezni savjetnici sukladno Zakonu o poreznom savjetništvu te da je usluga namijenjena svim članicama HGK, a koristi se dodjelom vaučera koji su za članice HGK besplatni. Jedan vaučer jednak je vrijednosti jednog upita članice odnosno jednog mišljenja/očitovanja ovlaštenog poreznog savjetnika. Broj vaučera je ograničen na kvotu od 35 upita mjesečno, a prijave se otvaraju prvog dana u mjesecu a zatvaraju ispunjenjem maksimalnog predviđenog broja upita za taj mjesec.

Agencija podržava postupak odabira poduzetnika koji će pružati uslugu putem Javnog poziva budući da omogućava sudjelovanje većeg broja zainteresiranih poduzetnika.

Međutim, ne ulazeći u ovlast HGK da u smislu posebnih propisa organizira unapređivanje razvoja poduzetništva i rješavanje tekućih pitanja od značaja za obavljanje gospodarskih djelatnosti od interesa za svoje članice, isključivo s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, AZTN ukazuje kako je pri raspisivanju uvjeta natječaja od iznimne važnosti poštovati i načelo tržišnog natjecanja.

Naime, kako bi ponuda bila rezultat tržišnog natjecanja, uvjeti natječaja trebaju u najvećoj mogućoj mjeri osigurati da svaki potencijalni natjecatelj (poduzetnik) ima mogućnost podnijeti ponudu pod jednakim uvjetima. Stoga je poželjno da naručitelj uvjete natječaja odredi na način koji je primjeren predmetu ugovora kako se uvjetima natječaja ne bi stvorile neopravdane prepreke za tržišno natjecanje.

Međutim, uvjet natječaja određen na način da ponudu može podnijeti isključivo javno trgovačko društvo ili podružnica porezno-savjetničkih društava, onemogućava pristup tom tržištu manjim poduzetnicima koji porezno savjetovanje obavljaju kao samostalnu djelatnost.

Dakle, određivanje uvjeta natječaja s obzirom na pravni oblik poduzetnika, za posljedicu ima isključivanje svih poduzetnika koji samostalno obavljaju predmetnu djelatnost, iako sukladno posebnom propisu porezni savjetnici tu djelatnost mogu obavljati kao samostalnu djelatnost ili u obliku javnog trgovačkog društva, odnosno podružnice porezno-savjetničkih društava.

Osim toga, uvjeti natječaja koji se odnose na kapacitete za pravovremeno izvršavanje usluge odnosno posebni uvjeti koji se odnose na dodatne kvalifikacije i opće iskustvo ovlaštenih poreznih savjetnika ponuditelja radi pravovremenog (u roku od tri dana) odgovora/mišljenja na postavljeni upit mogu predstavljati dodatno ograničenje za samostalne porezne savjetnike kao i manja javna trgovačka društva ili podružnice porezno-savjetničkih društava koji ne zadovoljavaju propisane kapacitete.

Naime, s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja poželjno je propisati uvjete natječaja koji će ponuditelju omogućiti da sam ocijeni je li u mogućnosti ispuniti uslugu u zadanim rokovima. Naručitelju, pak, ostaje mogućnost da od većeg broja ponuda u konačnici odabere najpovoljniju odnosno da raskine ugovor u slučaju neispunjenja usluge u zadanim rokovima.

Također, ograničavajući uvjet predstavljaju odredbe natječaja koje se odnose na opće iskustvo ovlaštenih poreznih savjetnika odnosno da porezni savjetnik mora imati najmanje deset godina radnog iskustva u struci, od čega najmanje pet godina u statusu ovlaštenog poreznog savjetnika.

Preporuka je AZTN-a da se broj zaposlenih i iskustvo u obavljanju te djelatnosti propiše kao dodatna okolnost koju će naručitelj cijeniti prilikom odabira ponuditelja, a ne kao poseban uvjet koji ograničava pristup većem broju zainteresiranih natjecatelja.