Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

Odbačena je inicijativa za utvrđivanje zlouporabe Ericsson Nikole Tesle

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja odbacila je inicijativu za pokretanje postupka utvrđivanja zlouporabe vladajućeg položaja protiv Ericssona Nikole Tesle (Ericsson NT) jer ne postoje uvjeti za pokretanje postupka po službenoj dužnosti.

Naime, Agencija je utvrdila kako u konkretnom slučaju Ericsson NT nema vladajući položaj na mjerodavnom tržištu pa nije niti mogao počiniti zlouporabu vladajućeg položaja.

Naime, u inicijativi koju je zaprimio AZTN navodi se kako Ericsson NT svima, osim krajnjim kupcima, odbija daljnju prodaju opreme, dijelova i licenci za telekomunikacijske sustave poduzetnika Mitel Networks Corporation, a s ciljem uništenja mreže poddistributera i preuzimanja dominacije na tržištu, kao i nametanja netržišne cijene krajnjim korisnicima.

 

Provjera svih dimenzija tržišta

Kako bi provjerila navode iz inicijative, Agencija je provela opsežno i detaljno ispitivanje stanja na mjerodavnom tržištu. Mjerodavno tržište definirano je kao prodaja, ugradnja, nadogradnja i održavanje kućnih telefonskih centrala u Hrvatskoj. Tržište obuhvaća sve kućne telefonske centrale, neovisno o tehnologiji odnosno platformi na kojoj se temelje.

Utvrđujući tržišnu snagu konkurenata koji djeluju na mjerodavnom tržištu, Agencija je analizirala nekoliko dimenzija tržišta: specifičnosti i dinamiku tržišta prodaje, ugradnje, nadogradnje i održavanja kućnih telefonskih centrala, uvjete pristupa tržištu i zapreke pristupa tržištu te pregovaračku snagu kupaca kućnih telefonskih centrala u smislu njihove ekonomske važnosti za prvotnog dobavljača, kao i mogućnosti prelaska na konkurentne dobavljače.

Analiza je pokazala da je riječ o kompleksnom i dinamičnom tržištu na kojem se osim Ericssona NT natječe još najmanje sedam globalnih proizvođača čije proizvode u Hrvatskoj zastupa i/ili distribuira više poduzetnika.

 

Zamjena i nadogradnje sustava

Nesporno je utvrđeno da je Ericsson NT na mjerodavnom tržištu izložen jakoj konkurenciji zbog čega se ne može ponašati u značajnoj mjeri neovisno o svojim stvarnim ili mogućim konkurentima, potrošačima, kupcima ili dobavljačima. Navedeno je izraženo i kroz činjenicu da krajnji korisnici odnosno potrošači mogu kućnu telefonsku centralu ili sustav jednog proizvođača (u cijelosti ili dijelu) zamijeniti ili nadograditi/proširiti proizvodima, dijelovima i komponentama drugih proizvođača, na način da se ugradi takva centrala drugog proizvođača i poveže sa već postojećom centralom.

Postojeću centralu, bila ona stara ili nova, kupac uvijek može staviti izvan funkcije te umjesto toga može nabaviti neku drugu opremu za komunikaciju, bilo koje tvrtke i proizvođača.

Pri ocjeni uvjeta pristupa tržištu i pregovaračke snage kupaca, Agencija je u obzir uzela činjenicu da su najznačajniji i najveći kupci na tržištu telefonskih centrala u Hrvatskoj obveznici javne nabave (državna tijela, institucije i sl.). S aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, javnom nabavom proizvoda i usluga se svim zainteresiranim dobavljačima omogućava pristup tržištu pod jednakim uvjetima, uz pretpostavku da su uvjeti iz natječaja određeni na objektivan, transparentan i nediskriminirajući način. Tako se osigurava izbor poduzetnika koji nudi najbolji omjer cijene i kvalitete proizvoda odnosno usluga. Također, analizom je nesporno utvrđeno da srednji i veliki kupci Ericssona NT imaju značajnu pregovaračku snagu te da imaju mogućnost brzog prelaska na konkurentne dobavljače.

Slijedom svega, Agencija je utvrdila kako u konkretnom slučaju Ericsson NT nema vladajući položaj na mjerodavnom tržištu pa nije niti mogao počiniti zlouporabu vladajućeg položaja. Stoga u ovom slučaju nema dostatnih indicija za pokretanje postupka protiv Ericssona NT po službenoj dužnosti.

 

Ocjena isključivo temeljem AZTN nadležnosti

Agencija napominje da je navode iz inicijative ocjenjivala isključivo s aspekta propisa o zaštiti

tržišnog natjecanja te da su za nadzor i uklanjanje eventualnih nepravilnosti koje mogu nastati ili su nastale kao posljedica povrede propisa iz područja javne nabave, nadležna druga tijela i/ili institucije.