Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

Ytong porobeton nema vladajući položaj na tržištu pa ga nije ni zlouporabio

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja utvrdila je da poduzetnik Yotng porobeton nije narušio tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja na tržištu hrvatskom distribucije građevinskog materijala za gradnju zidova.

Inicijativu za pokretanje postupka podnio je poduzetnik Tegula projekt navodeći da je Ytong porobeton već dugi niz godina uvoznik i distributer porastog betona (porobetona, siporexa) robne marke Ytong te je ujedno, u svibnju 2015., postao uvoznik i distributer porastog betona Lea. Riječ je o novoj marki porastog betona koja se proizvodi u tvornici Ytong u Tuzli. Tegula projekt je u inicijativi tvrdio da je isključivi cilj distribucije betona marke Lea bila eliminacija konkurencije. Naime, Tegula projekta je tvrdio da je iz cjenika porastog betona marke LEA i popusta koje je Ytong odobravao kupcima vidljivo da je prodajna cijena toga proizvoda manja od nabavne, čime Ytong porobeton želi s tržišta potpuno eliminirati konkurenciju, prije svega Tegulu projekt.

Agencija je postupak protiv Ytong porobetona pokrenula u siječnju 2016.

Tegula projekt tržište porastog betona smatra zasebnim tržištem jer proizvode od porastog betona ne smatra zamjenjivima s drugim građevnim proizvodima za gradnju zidova (primjerice, ciglom i blokovima od opeke, gipskartona i slično). S druge strane, Ytong se očitovao da proizvode od porastog betona treba tretirati kao dio cjelokupnog tržišta građevinskih materijala za zidanje zidova. Stoga je u postupku  bilo ključno utvrditi mjerodavno tržište. Konkretno, trebalo je utvrditi zamjenjivost porobetona s drugim vrstama građevinskih materijala za gradnju zidova, osobito drugih vrsta betona, s obzirom na  odnosno cijenu, način i svrhu uporabe porobetona.

Agencija je očitovanja o međusobnoj zamjenjivosti tih proizvoda zatražila od većeg broja sudionika na tržištu (građevinskih tvrtki iz područja stanogradnje) te relevantnih stručnih institucija – od Hrvatske komore arhitekata, Hrvatske komore inženjera građevinarstva, Hrvatske gospodarske komore – Udruženja industrije nemetala i građevinskog materijala, Udruženja graditeljstva pri HGK, Hrvatske udruge poslodavaca – Udruge industrije nemetala, građevinskog materijala i rudarstva do Građevinskog fakulteta u Zagrebu.

Uz to, Ytong je dostavio mišljenje stalnih sudskih vještaka građevinske struke kao i nalaze naručenog nezavisnog ispitivanja stajališta potrošača o zamjenjivosti građevinskih materijala.

Pažljivo ocjenjujući sva očitovanja, mišljenja kao i druge podatke i utvrđene činjenice, Agencija je zaključila da je porobeton u dovoljnoj mjeri zamjenjiv s drugim građevinskim materijalima za gradnju zidova (opečni zidni elementi, vapnenosilikatni zidni elementi, betonski zidni elementi, zidni elementi od porastog betona, zidni elementi od umjetnog kamena, zidni elementi od prirodnog kamena). Slijedom toga je kao mjerodavno tržište utvrđeno tržište distribucije građevinskog materijala za gradnju zidova.

Budući da tako utvrđeno mjerodavno tržište uključuje širi spektar međusobno zamjenjivih građevinskih materijala za gradnju zidova, Ytong porobeton, se s obzirom na svoj tržišni udjel, ne nalazi se u vladajućem položaju, a to predstavlja osnovnu pretpostavku za utvrđenje zlouporabe.